-
Rapportlansering: Frivilligsentralenes økonomi, drift og rolle som samskapingsaktør
En undersøkelse hvor vi for andre år på rad ser nærmere på frivilligsentralenes drift, etter implementeringen av ny forskrift om tilskudd for frivilligsentraler.
IT-løsning InVi
Norges Frivilligsentraler har i samarbeid med WIS fått utviklet den unike IT-løsningen InVi (*) som tilbys til alle landets sentraler.Løsningen er tilgjengelig som webløsning og har app for iOS og Android. Sentralen bestemmer hvem som skal kunne logge inn og hvilke tilganger brukerne skal ha. Løsningen inneholder tre deler der alt ligger inne i én løsning med et enkelt grensesnitt og én pålogging.
1. Felles
Vi ønsker at alle sentraler benytter denne delen, og den er derfor gratis.
- Få nytt og info fra Norges Frivilligsentraler
- Register over landets sentraler - mulighet for å oppdatere egne opplysninger
- Løsning for å hente inn opplysninger fra sentralene (spørreskjema)
2. Nettsider
Sentralen kan administrere sine egne nettsider i løsningen. Dette omfatter bl.a. aktiviteter, nyheter, dokumenter, bilder og filer.
3. Drift
Sentralen kan effektivisere og forenkle driften ved å bruke InVi:
- Legge inn frivillige og andre kontakter
- Registrere inn faste aktiviteter ved sentralen og knytte til frivillige
- Legge inn møter/referater i kalenderen
- Administrere og tildele oppgaver til ansatte og andre
- Lage oppdrag og tildele til frivillige
- La frivillige logge inn for å få info, oppdrag og føre timer/kilometer
- Sentralen kan kjøpe til nye moduler i tillegg til standardpakken
Mer om løsningen
Løsningen forbedres og utvides etter ønsker fra sentralene. Det neste som kommer i løsningen i løpet av høsten er:
- Mulighet for å sende e-post og sms
- Register over lag og foreninger
- Utstyrsmodul
Sentralen betaler en årlig avgift for å bruke systemet og får da alle oppdateringer samt gratis ubegrenset brukerstøtte.
* InVi er en forkortelse for to ord: Inter Visot. Inter er latin og betyr “mellom”, og Visot kommer fra samisk og betyr “alt”.
Del på:
-
Rapportlansering: Språktrening i frivilligsentralene
Rapporten "Språktrening i frivilligsentralene 2024" viser eksempler på hvordan frivilligsentralene i Norge bidrar til språktrening og integrering gjennom lavterskeltilbud som språkkaféer og sosiale møteplasser.
-
NFS har levert høringsinnspill til Helsedirektoratets rundskriv om samarbeid med frivilligheten
Etter en god runde med organisasjonen har vi samlet gode og nyttige innspill til Helsedirektoratets rundskriv. Rundskrivet skal tydeliggjøre hvilke roller og ansvarsområder som ligger hos kommunen og frivilligheten, for å sikre en forsvarlig praksis i samarbeidet. Les hovedpunktene i vårt innspill her.
-
Rapportlansering: Sammen om velferdstjenester?
På oppdrag fra Distriktssenteret og Norges Frivilligsentraler (NFS) har ideas2evidence gjennomført en omfattende undersøkelse blant frivilligsentraler og kommuner i Distrikts-Norge. Nå er rapporten med resultatene publisert.
-
Statsbudsjettet må justeres for å hindre svekket økonomi i frivilligsentralene
Mandag 7. oktober kom Regjeringens forslag til Statsbudsjett 2025. Blir forslaget en realitet vil hver enkelt sentral få nedgang i sitt tilskudd. Dette er et svært uheldig signal å sende til frivilligsentralene som driver et viktig arbeid i over 500 lokalsamfunn.