-
Stortinget må følge opp sin egen forskrift
I 2022 vedtok Stortinget nytt regelverk for frivilligsentralene, som blant annet krever at hver sentral må ha 100 % stilling. Nå må politikerne gi sentralene mulighet til å innfri kravene Stortinget selv har vedtatt, ved å bevilge tilstrekkelig med midler i statsbudsjett for 2026.
Frivilligsentralene som bindeledd
I en tid som roper på mer frivillighet, mer samarbeid og mer fellesskap, er frivilligsentralene nettopp det Kommune-Norge trenger. Frivilligsentralene er ikke en konkurrent til frivilligheten – de er dens bindeledd.I Kommunal Rapport 1. oktober hevder Trond Enger, styreleder, og Brit Olssøn, styremedlem i Frivillighet Norge og, at kommunale frivilligsentraler konkurrerer med frivilligheten.
Det er en feilslått problemforståelse, og vitner om lite kjennskap til hvordan frivilligsentralene faktisk fungerer ute i lokalsamfunnene.
Når Frivillighet Norge og Nasjonalforeningen for folkehelsen hevder at kommunale frivilligsentraler konkurrerer med frivilligheten, skyter de på feil mål.
En feilslått problemforståelse
Norge er mangfoldig. I byene har vi sterke organisasjoner med ansatte og ressurser. I små kommuner drives frivilligheten av ildsjeler, og ofte er frivilligsentralen den eneste lønnede ressursen som knytter alt sammen.
Frivilligsentralene er del av frivillighetens infrastruktur: åpne møteplasser der mennesker, lag og foreninger møtes, får støtte, samarbeid og inspirasjon. De er bindeledd – ikke kommunale styringsverktøy. Når Enger og Olssøn problematiserer kommunalt eierskap, overser de at sentralene faktisk hindrer at kommunen rekrutterer eller organiserer frivilligheten selv.
Selv om en sentral kan være kommunalt eid, er den noe helt annet. Den har eget styre der frivilligheten er representert, egne vedtekter og ansatte som er fagpersoner på frivillighet, ikke kommunale byråkrater. Daglige ledere i frivilligsentralene er ikke kommunens forlengede armer, men talspersoner for frivilligheten lokalt.
Bindeledd i praksis
Tall fra Norges Frivilligsentralers nasjonale spørreundersøkelse, samt forskingsrapporter som “Sammen om velferdstjenester” viser at frivilligsentralene fungerer som bindeledd – uavhengig av eierskap:
- 99 % samarbeider med, eller bistår andre lag og foreninger
- Sentralene har i snitt 18 samarbeidspartnere
- 90% veileder frivillige videre til lag og foreninger
- Sentralene har i snitt 48 årlige aktiviteter i samarbeid med andre organisasjoner
Dette er ikke konkurranse. Det er samhandling i praksis.
Frivilligheten skal ikke styres – men støttes
Enger og Olssøn har rett i at helsesektoren og kommune-Norge for øvrig står foran store utfordringer, og at frivilligheten er en del av løsningen. Men løsningen er ikke å mistenkeliggjøre frivilligsentralene – det er å bruke dem klokt.
Frivillighet er et eget fagfelt. Kommunene må vokte seg vel for å «organisere» frivillighet uten å forstå frivillighetens egenart og drivkraft. Her spiller frivilligsentralene en nøkkelrolle, uavhengig av om de er kommunalt eller ideelt organisert. De bidrar til at frivilligheten vokser på egne premisser, og til at mennesker finner veien til meningsfulle fellesskap.
Tid for samarbeid
I en tid der Norge trenger mer samarbeid mellom sektorene, ikke mindre, er vi igjen enige med debattinnleggets avslutning: Frivilligheten skal ikke styres av kommunen. Den skal styrkes gjennom samarbeid.
Frivilligsentralene viser hver dag at samarbeid mellom kommune og frivillig sektor ikke svekker frivilligheten, men styrker den.
Så i stedet for å undergrave det gode arbeidet som gjøres i frivilligsentralene, håper vi at Enger og Olssøn vil ta seg tid til å bli bedre kjent med dem – for å se at de er en del av løsningen, ikke en del av problemet.
Del på:
-
Nok en gang må vi slåss for en økning i revidert statsbudsjett til frivilligsentralene
Vårt høringsinnspill til statsbudsjettet 2025 ble dessverre ikke hørt. I disse dager utbetales årets statstilskudd til landets 556 frivilligsentraler. Det er på 21.268,- mindre enn i fjor, og med prisveksten tatt i betraktning så utgjør det en betydelig nedgang for den enkelte sentral. Nå forventer vi at politikerne tar grep i revidert statsbudsjett.
-
Rapportlansering: Frivilligsentralenes økonomi, drift og rolle som samskapingsaktør
En undersøkelse hvor vi for andre år på rad ser nærmere på frivilligsentralenes drift, etter implementeringen av ny forskrift om tilskudd for frivilligsentraler.
-
Rapportlansering: Språktrening i frivilligsentralene
Rapporten "Språktrening i frivilligsentralene 2024" viser eksempler på hvordan frivilligsentralene i Norge bidrar til språktrening og integrering gjennom lavterskeltilbud som språkkaféer og sosiale møteplasser.
-
NFS har levert høringsinnspill til Helsedirektoratets rundskriv om samarbeid med frivilligheten
Etter en god runde med organisasjonen har vi samlet gode og nyttige innspill til Helsedirektoratets rundskriv. Rundskrivet skal tydeliggjøre hvilke roller og ansvarsområder som ligger hos kommunen og frivilligheten, for å sikre en forsvarlig praksis i samarbeidet. Les hovedpunktene i vårt innspill her.